Iz Ureda za reviziju institucija Federacije Bosne i Hercegovine su objavili drugi dio publikacije najznačajnijih nalaza iz oblasti javnih nabavki, a koji su utvrđeni njihovom prošlogodišnjom finansijskom revizijom.

Od ukupnog broja finansijskih revizija nabavki u javnom sektoru FBiH, 35 posto je onih u kantonima i općinama/gradovima, 33 posto u javnim preduzećima, 21 posto u zavodima, fondovima i agencijama i 11 posto u samim entitetskim institucijama. Istaknute su najčešće neusklađenosti sa Zakonom o javnim nabavkama, a to su:

Neprimjenjivanje samog Zakona, što je najčešća i najznačajnija nepravilnost. Primjer za to je preduzeće “Ceste”, sa sjedištem u Mostaru, koje je 2023. provelo 96 postupaka javne nabavke, ukupne vrijednosti 6,3 miliona KM, ali bez primjene Zakona o javnim nabavkama;

Sačinjavanje tenderske dokumentacije suprotno Zakonu, a što se ogledalo u tome da su tehničke specifikacije upućivale na tačno određenog proizvođača/marku/tip, čime se, kako su revizori konstatirali, pogodovalo određenim proizvođačima;

Tenderska dokumentacija nije sadržavala sve ono što je određeno Zakonom, a što je potrebno da ponuđači pripreme svoje ponude na stvarno konkurentskoj osnovi;

Izbjegavanje adekvatne primjene javne nabavke, uglavnom dijeljenjem predmeta nabavke, što je zakonski zabranjeno;

Provođenje pregovaračkih postupaka onda kada zakonski nisu ispunjeni uslovi za to;

Prihvatanje ponude čija je cijena viša od planiranih, odnosno osiguranih finansijskih sredstava;

Izostanak provjere tržišta kako bi se nabavka adekvatno pripremila nabavka i privredni subjekti informirali o planovima i zahtjevima nabavke, što je zakonska obaveza;

Izostanak učešća službenika za javne nabavke čija vrijednost prelazi 250.000 KM;

Nezakonitosti u fazi zaključivanja, odnosno realizacije ugovora. Kao najznačajnije nepravilnosti pri zaključenju ugovora istaknute su izmjene prvobitnih uslova tenderske dokumentacije, kao što su rok isporuke, uslovi plaćanja, visina kazne u slučaju kašnjenja idr. Kao najznačajnije nepravilnosti pri realizaciji ugovora istaknute su nepoštivanje odredaba ugovora, među kojima su enormno produžavanje rokova i plaćanje cijene više od ugovorene;

Izostanak korištenja zaštitnih sredstava u slučaju neispunjavanja ili neblagovremenog ispunjavanja obaveza iz ugovora o javnoj nabavci. Primjera radi, nisu se obračunavali penali niti su aktivirane bankarske garancije, iako su dobavljači kasnili u izvršenju obaveza iz ugovora o javnim nabavkama;

Nedonošenje plana nabavki ili donošenja plana koji nema Zakonom propisane elemente;

Pokretanje postupaka nabavke za koju nisu osigurana sredstva ili drugi uslovi za realizaciju;

Neblagovremeno donošenje odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača;

Propuštanje traženja pojašnjenja u slučaju, kako su revizori konstatirali, neprirodno niske cijene;

Prihvatanje ponuda koje imaju računsku grešku i dr., prenosi Klix.

Kao subjekti kod kojih su utvrđena značajna odstupanja od Zakona o javnim nabavkama istaknuti su:

Federalno ministarstvo prostornog uređenja;

Federalno ministarstvo pravde;

Služba za zajedničke poslove organa i tijela FBiH;

Federalni zavod za statistiku;

Federalni zavod za poljoprivredu;

Kazneno-popravni zavod Zenica;

Kazneno-popravni zavod Mostar;

Srednjobosanski kanton;

Ministarstvo unutrašnjih poslova Katona Sarajevo;

Ministarstvo saobraćaja KS;

Ministarstvo za odgoj i obrazovanje KS;

Hercegovačko-neretvanski kanton;

Unsko-sanski kanton;

Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta USK;

Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona 10;

Gradovi Zenica, Zavidovići, Goražde, Široki Brijeg, Livno i Čapljina te općine Posušje, Kreševo, Novi Grad Sarajevo, Vareš, Doboj Jug, Usora, Sapna, Čelić i Doboj Istok;

Zavodi zdravstvenog osiguranja KS, Bosansko-podrinjskog kantona i Zapadnohercegovačkog kantona;

Federalni zavod za zapošljavanje;

Opća bolnica “Prim.dr. Abdulah Nakaš”, Kantonalna bolnica Orašje, Kantonalna bolnica “Dr. fra Mihovil Sučić” Livno, Opća bolnica Jajce i Opća bolnica Bugojno;

Domovi zdravlja Široki Brijeg, Čapljina i Bihać;

“Hrvatske pošte” Mostar;

BH Pošta;

BH Telecom;

“Hrvatske telekomunikacije” Mostar;

Komunalno preduzeće Čapljina;

“Ceste” Mostar;

Ceste FBiH;

Željeznice FBiH;

Vodovod i kanalizacija Živinice;

Saobraćaj i komunikacije Tuzla;

Šume BPK i Šumarstvo “Prenj” Konjic;

Rudnici Tuzla, Posušje, Breza, Kreka, Đurđevik, Zenica, “Abid Lolić”, Kakanj i Široki Brijeg.

Podijeli
Exit mobile version